Portal konsument.edu.pl to interaktywne narzędzie edukacyjne – symulator portalu społecznościowego, na którym użytkownik może doświadczyć 10 realnie spotykanych w sieci zagrożeń, m.in. wyłudzenie kodu BLIK, kradzież tożsamości, inwestycje alternatywne, system typu piramida finansowa czy oszustwo zakupowe.
Celem symulatora jest kreowanie bezpiecznych zachowań i nawyków konsumenckich w internecie. Użytkownik poznaje konsekwencje lekkomyślnych decyzji, które – podejmowane pod wpływem impulsu lub z chęci szybkiego i wysokiego zysku – mogą oznaczać wymierne straty finansowe.
Wygląd strony, jej zawartość, mechanizmy i stosowane interakcje są identyczne z tymi spotykanymi na portalach społecznościowych. Dzięki nim można się przekonać jakie triki stosują oszuści czy nieuczciwi sprzedawcy, przejść całą procedurę zakupu i poznać konsekwencje swoich działań. Każda sytuacja-pułapka kończy się podsumowaniem: filmem oraz radami, co i jak należy sprawdzić przed skorzystaniem z oferty oraz informacją, gdzie udać się po pomoc.
Portal konsument.edu.pl został stworzony z myślą o edukatorach – zawiera specjalne menu wraz z 10 scenariuszami lekcji. Zajęcia, które można przeprowadzić z użyciem symulatora, wpisują się w podstawę programową szkół ponadpodstawowych, ale również starszych klas podstawówki. To innowacyjne narzędzie może realnie wspierać naukę młodzieży i nie tylko.
Portal finansowany ze środków Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ramach zadania „Konsument cyberbezpieczny – aktywna edukacja”